Persbericht: Fit2Service, duurzaam ondernemen binnen een innovatief kader

Creatieve activering van laaggeschoolden zorgt voor succesverhaal

Op maandag 27 november stelden het schoonmaakbedrijf service net cleaning services en service@home domestic services, VDAB, CBE, Stad Genk & Provincie Limburg hun gezamenlijk project, Fit2Service, voor in het gloednieuwe Werkstation van Genk. Met dit project tonen de partners dat inzetten op een gezonde mix van begeleiding en vorming extra tewerkstelling creëert. Van de 5 projectkandidaten kregen 4 deelnemers alvast een vast contract bij service net. Eén kandidaat, Angel Drazhed, was ook aanwezig en kwam zelf van zijn succesverhaal getuigen.

Fit2Service

De Genkse werkloosheidsgraad bedraagt 10,95 %, d.i. ruim hoger dan de gemiddelde werkloosheidsgraad van Limburg (6,84 %) en die van Vlaanderen (6,88%). Genk heeft van alle 44 Limburgse gemeenten de hoogste werkloosheidsgraad.  Uit de analyse van het Limburgse schoonmaakbedrijf service net blijkt dat deze gegevens niet verenigbaar zijn met het aantal aangeboden vacatures. Er zijn wél voldoende vacatures, maar de instroom is er niet of niet voldoende, voor de schoonmaaksector althans. ‘Wij willen meedenken in het arbeidsmarktbeleid derhalve kozen we samen met de partners voor creatieve begeleiding op maat. We maken van een nood een deugd door in te zetten op de talenten van werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Dit typisch sterktedenken staat centraal binnen het duurzaam ondernemerschap van service net en ITZU (de holding waartoe service net behoort) waar we mikken op de talenten. De medewerkers zijn ons kapitaal, ‘aldus Luc Lormans, CEO van service net.

Schepen van Tewerkstelling Angelo Bruno is fier op de geslaagde samenwerking: “Samen met service net zette onze jobaccountmanager, Rita Bianchi, een project op voor werkzoekenden in Genk. We deden dit specifiek voor werkzoekenden die moeilijker hun weg vinden naar de arbeidsmarkt maar die wél graag als poetsmedewerker aan de slag wilden. Dit project is tot stand gekomen door een geslaagde samenwerking van verschillende partners: de jobcoach van stad Genk zorgde voor de attitudetraining en de mentale coaching; VDAB en service net organiseerden de praktische schoonmaakopleidingen en het Centrum voor Basiseducatie, ten slotte, gaf lessen Nederlands. Dankzij deze goede samenwerking en door de juiste mix van vorming, opleiding en coaching hebben we van dit project een succes kunnen maken! Het leeuwendeel van de deelnemers van de module industriële poets konden hun traject intussen succesvol afronden. Op 22 januari start een nieuwe module waarbij we de deelnemers willen leiden naar poetsen in kantoren en bij mensen thuis.”

Het project ligt volledig in lijn met de doelstellingen van de afdeling Economie van Provincie Limburg, die op hun beurt het integrale project financieel mogelijk maakte. Zo sprak Gedeputeerde Erik Gerits: ‘We merken dat in bepaalde sectoren, zoals in de cleaning sector, het steeds moeilijker is geworden om de juiste profielen te vinden. Hiernaast zijn we een provincie met voldoende arbeidsreserve. Dit project verenigt dan ook twee belangrijke arbeidsmarktproblematieken: de arbeidsmarktreserve kan gematcht worden met de openstaande vacatures door in te zetten op een juiste mix van opleiding en vorming.

Service net is in september gestart met de bouw van hun nieuw complex dat o.a. een competentiecenter huisvest. Het doel is om nog méér werkgelegenheid te creëren in Limburg.

[1] Genk in cijfers; Arvastat

Over service net & ITZU

Service net is al sinds 1996 actief. Heel snel bouwde het een ijzersterke reputatie uit in schoonmaak en facilitaire diensten. Ook service@home, thuishulp met dienstencheques, en service support, afdeling glaswas en klusjesdienst, maken deel uit van het bedrijf. Service net en service@home maken sedert 2016 ook deel uit van de dienstengroep ITZU waar ook het uitzendkantoor Tobasco en HR-bedrijf Ucare deel van uitmaken. De drie aandeelhouders van ITZU zijn Luc Lormans (CEO service net en service@home), Koen Janssen (CEO Tobasco) en Louis Kemps (CEO van Ucare). Momenteel stelt ITZU zo’n 1500 medewerkers tewerk met een omzet van 65 mio euro.

Het project Fit2Service kwam tot stand mede dankzij de steun van de provincie Limburg.

Voor meer informatie kan u contact opnemen met

Hind Salhane, HR Business Partner
hind@service-at-home.be